torstai 8. huhtikuuta 2010

8.4.2010

Herätys klo 03:15 ja aamukahvin jälkeen autonrattiin ja kohti jyväskylää. Siellä tapaan Piper Senecan omistajan, jonka kyydillä etenemme kentälle. Plaanit on jätetty jo edellisenä iltana ja tehtävänä ei ole kuin kävellä koneelle. Koneet käyntiin ja pyytämään selvitystä Poriin. Vielä koekäytöt ennen lentoonlähtöä ja sitten taivaalle. Hiukka oudolle tuntuu ajella mittaria ensimmäistä kertaa neljään kuukauteen, mutta pian siitä pääsee jälleen kärryille. Noustaan pinnalle 80 ja suunnataan kohti Pirkkalan vorria josta edelleen kohti Poria. Porissa saapuva vuorokone aiheuttaa pientä viivytystä, joten IFR-lennon keskeytys ja siirtyminen visuaaliin. Eli siis FL80 alas hyvin, hyvin äkkiä mallia 30 kallistusta ja nokka alas reilu 10 astetta, visuaalikierrokseen liittyminen loppuosalle 30. Lasku ja rullaus.

Allekirjoittaneella tunnin odottelu Porissa, jonka jälkeen taas kone alle. Tällä kertaa määränpäänä on Helsinki-Vantaa. Odotellaan muutama SIO:n laskeutuva cessna/bonanza/king air, ja eikun reitille. Kiivetään pinnalle 90 ja ihaillaan maidonvaaleaa ja ohutta pilviharsoa alempana. Vektorit ILS 15 Helsingin päässä. Kovaa nopeutta piti kuulema pitää yllä niin kauan kuin mahdollista, ettei jäädä jalkoihin. Lasku ja rullaus.

Mahtava reissu kaikenkaikkiaan, auttaa pitämään tuntumaa yllä! Kiitos vielä kerran tästä mahdollisuudesta, Peter!

1 kommentti: