maanantai 21. joulukuuta 2009

21.12.2009

Vihdoin se kauan odotettu CPL ME/IR -lupakirja saapui hallinnosta, tosin aika suolaisella hintalapulla. Mutta nyt kuitenkin vain hakemukset kirjekuoriin/painetaan submit-nappia nettilomakkeessa, ja toivomaan että sieltä joskus jotain kuuluisi takaisinpäin.

Lähiaikojen tutkimusteni mukaan pilotjobsnetwork-sivuston yleinen trendi on ollut, että yhtiön status muututuu -VE:stä +VE:ksi, eli paikkoja olisi tarjolla. Mutta suurin osa yhtiöitä haluaa niitä halvatun lentotunteja olevan enemmän kuin minulla on. Ja kun mikään ei riitä, pitäisi tyyppikurssikin olla käytynä. Ja kaikkein ahneimmat firmat haluavat näiden lisäksi tunteja tyypissä.
LISÄYS: tämä tuntivaatimus on siis täysin normaalia, tosin Suomessa on siitä erikoinen tilanne, että lähes kaikkiin yhtiöihin voi hakea suoraan koulusta minimitunneilla. Tämän kirjoitin siis ihan vain väärinkäsitysten välttämiseksi :)

Perinteinen tuntivaatimus on siinä 500-1000h. Meikäläisellä niitä on mahtavat 213h. Jos koneen (vaikkapa perus 172 cessna) tuntivuokra on 150€h, niin voitte itse laskea päissänne (alkoholilla ei ole osuutta) kuinka paljon minun pitää vielä kerätä rahaa kasaan, että saisin ainakin 500h :D

No, entäs itserahoitteinen tyyppikurssi? Kuulostaa helvetin hyvältä kunnes katsot hintaa. Esimerkki: 737NG tyypit + 500h line trainingia perämiehenä 32.500€. Siihen selkään vielä asuminen, eläminen ja matkat niin ai että!
Mutta voi kuulkaas olla, että jossain vaiheessa alan pitää tuota erinomaisena vaihtoehtona. Katsellaan nyt ensin, että mitä tässä tapahtuu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti