perjantai 28. joulukuuta 2012

28.12.2012

On tullut pidettyä suunniteltua pidempi tauko kirjoittamisesta. Pahoittelen tätä, mutta yksityiselämässä on tapahtunut muutoksia jotka vaativat suurimman osan huomiostani joten blogin kirjoittelu jäi taka-alalle. Nyt kuitenkin epistola jatkuu, tosin mitään tavallisuudesta poikkeavaa ei ole vieläkään tapahtunut. Lupakirjassa on jälleen virtaa vuodeksi eteenpäin ja terveen paperitkin on voimassa ensi syyskuuhun asti. Ryanairilta sain hylkäyksen jo hakemuksen osalta. Tähän en tiedä varmaa syytä, mutta olettaisin sen olevan täysin omani johtuen useista eri hakemuksista, joita olen vuosien varrella kyseiseen puljuun lähettänyt ja jotka ovat todennäköisesti sotkeneet omalla tavallaan koko hakuprosessin osaltani. Tai sitten en vain yksinkertaisesti kelvannut :) Joka tapauksessa kova hakeminen jatkuu koko ajan, tosin eipä edelleenkään ole hirveästi vaihtoehtoja tarjolla. Olen lentänyt lentokoneella viimeksi heinäkuussa joten hinku taivaalle alkaa olla erittäin kova. Harmi vain että se ei ole ilmaista eikä raha kasva puussa. Varsinkin kun pohjalla ei ole mitään koulutusta yhtään mihinkään niin työpaikat löytyvät melko kapealta sektorilta, tällä hetkellä logistiikka-alalta. Eli todellakin kannattaisi olla se kovasti painotettu varasuunnitelma! Jatketaan harjoituksia.

6 kommenttia:

  1. Paljonko kelpparien ylläpito maksaa vuodessa? Missä käyt lentämässä tarkkarit? Olen lukenut ATP24 blogisi moneen kertaan, ja nyt seurannut tätä ja kaikista riskeistä huolimatta aloitan ATP40 kurssilla parin viikon päästä.

    VastaaPoista
  2. Terve, tämän vuotinen tarkkari tuli suoritettua entisen kouluni FNTP2-laitteella. Tällä tavalla tarkkarin voi uusia joka toinen vuosi ja säästö oikean koneen vuokraan nähden on huomattava. Tarkkarin hinta muodostuu koneen vuokrasta (n. 1h - 1,5h) sekä tarkastuslentäjän palkkiosta joka oikealla koneella (esim. Seneca tai DA42) lennettynä on järjestään yli 1000€. Tämän kertainen uusinta oli kuitenkin n. puolet tästä joten olen varsin tyytyväinen tällaiseta mahdollisuudesta.

    Aiemmin olen vuokrannut Piper Senecaa tarkkareihin (n.660€/h) Malmin lentoasemalta.

    Minulla on siis tällä hetkellä voimassa ME/IR sekä SEP/IR -kelpuutukset, MEP-kelppari meni vanhaksi marraskuun viimeinen päivä eli siis FNTP2:lla ei voi uusia meppiä.

    Luen kelpparien ylläpitoon myös medikaalin uusimisen, joka maksaa paikasta riippuen 100€-150€/käynti + pahvin kirjoituspalkkio (tai joku) a 60€ eli vuosittaiset kulut pelkästään näistä ovat palttiarallaa 1300€.

    Siinäpä siis jotain, toivottavasti vastasin kysymyksiisi. Ja tsemiä aikanaan koulutukseen!

    -Henri-

    VastaaPoista
  3. Kiitos hyvästä vastauksesta! Vaikeuttaako MEP- kelpparin vanheneminen työnhakua? Mitä eroa MEP ja ME/IR kelppareilla on?

    VastaaPoista
  4. MEP=Multi Engine Piston eli siis kelpuutus lentää mäntämoottorista potkurikonetta. ME=Multi Engine eli kelpuutus lentää ylipäätään monimoottorista lentokonetta (lue:työnhaku-kelpuutus, oikeammin oikeus osallistua liikenneluokan lentokoneen tyyppikurssille).

    Mepin tarvitset jos aiot hakea yhtiöön, joka käyttää mäntämoottorikalustoa, eipä muuten ellet tahdo lentää omaksi iloksesi MEP-luokan koneella

    VastaaPoista
  5. http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,105583.from0.html#new

    Hae Räyskälään hinaamaan kesäksi! Vaatimuksena on purjelentopahvi, mutta senhän saa nopeasti kun on muita papereita jo entuudestaan :) Palkkaa tuosta ei ihan rikastumiseen asti taida tulla, mutta ainakin pääsee sorvaamaan nousuja ja laskuja ihan kiitettävästi! :)

    VastaaPoista
  6. Idea ei ole ollenkaan huono, taitaa vain olla niin notta Räyskälän kone on kannuspyöräkone josta minulla ei ole sekuntiakaan kokemusta. En tiedä kuinka rajoittavaa tämä lopulta olisi (kyllähän sitä harjoittelemalla oppii), mutta toinen rajoite on työt. Jollain se leipä on pöytään saatava ja tämä valitettavasti hieman häiritsee harrastelentämistä :P mutta katsellaan, kiitos ideasta

    VastaaPoista