lauantai 19. tammikuuta 2013

19.1.2013

Luin erästä ilmailuaiheista keskustelupalstaa (EI flightforum) josta löytyi varsin masentava viestiketju. Se koski työnhaun lopettamista tai luovuttamista unelmistaan realiteettien varjossa. Itse en ole luovuttamassa, en ole harkinnutkaan mutta tosiasiat on silti hyvä tiedostaa ja osata muuttaa elämänsä suuntaa ajoissa mikäli sellaisen päätöksen tekeminen jollekin tulisi vastaan. Täältä kannattaa myös uraa suunnittelevien lukea muutama lyhyt tarina miten voi käydä myös itselle. ELI se varasuunnitelma kannattaa ehdottomasti olla, sitä ei voi nykyaikana kyllin painottaa. 

Tässäpä tämä linkki: http://www.pprune.org/interviews-jobs-sponsorship/504192-have-you-given-up.html

(sori, en onnistunut luomaan klikattavaa linkkiä)

18 kommenttia:

  1. ALMT hakee (vesi)lentajaa kuopioon kesaksi. Tosin ne vesi kelpparit, vaan eipa taida kovin monella muullakaan tyottomalla niita olla viela.

    http://www.almt.fi/uploads/files/Vesilentaja.pdf

    VastaaPoista
  2. Olen nyt aivan liian pitkään seurannut tätä blogia ja ei vieläkään töitä!? Sinun ohitsesi on varmasti palkattu lentäjiä! Tässä suurin osa on kiinni sinusta itsestäsi. Esimerkiksi Alaskassa on Cargo-lentoyhtiöitä jotka hakevat kansainvälisesti lentäjia joilla on lento tunteja yhteensä alle 700h! Nyt enemmän motivaatiota siihen työnhakuun. En ole itse vielä lentäjä, mutta tiedän jo nyt mistä saan töitä, vuoden säästö projekti vielä itsellä edessä ja sitten opiskelemaan. Maailmalla on lennon opettajien paikkoja pilvin pimein. Aasiassa on yhtiöitä jotka hakevat lowtime FO:ta. Nyt otat itseäsi niskasta jos ajattelit ohjaamoon päästä. Itse olen surffannut kaikki maailman lentoyhtiöiden ja cargo-yhtiöiden nettisivut läpi, sekä lentokouluja aika laajalti. Nyt on hyvä kokonais kuva siitä, missä tarvitaan ja kaikki on minulla paperilla ylhäällä, johon teen merkintöjä mikäli tilanne muuttuu. KIITOS! tämä vinkki vain siksi, koska kaikki on itsestäsi kiinni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niko: En nyt haluaisi lannistaa sinua, mutta prosessin itse läpi käyneenä voin kertoa että tilanne noitten low time hommien suhteen on lähestulkoon aina se, että paikallisia suositaan sekä virallisesti että epävirallisesti. Epävirallisesti Euroopan sisällä, missä työluvat ja muut paperihommat ei sinänsä muodosta estettä, ja virallisesti kaikkialla muualla maailmassa, jossa paikallinen lainsäädäntö useasti tekee työluvan saamisen mahdottomaksi, ellei ole jotain erityisosaamista, jota paikallisilta ei löydy. Lentoalalla se tarkoittaa huomattavaa kokemusta. Esim Aasiassa monet lentoyhtiöt järjestävät omia ab initio koulutuksia, jolloin muutaman sadan tunnin kokemus ei ole viranomaisten mielestä tarpeeksi hyvä syy myöntää työviisumia.

      Lennonopettajan hommat on tietysti hyvä tapa kartuttaa kokemusta, mutta siihenkin on rajalliset mahdollisuudet Euroopassa. Jenkeissä on ehkä enemmän mahdollisuuksia, mutta se vaatiikin jo käytännössä sen että on käynyt kaiken muunkin koulutuksen sieltä PPL:stä asti...

      Tietysti tilanne muuttuu jos on oikeat kontaktit ja pystyy kielitaidolla naamioitumaan paikalliseksi...

      Poista
  3. Itse olen Henrin kanssa samassa asemassa, tosin ollut lyhyemmän aikaa. Olen lähettänyt 97 työhakemusta, eikä mistään ole tullut mitään positiivista vastausta. Uskon myös että Henri on nähnyt kunnolla vaivaa työn löytämiselle, ei vaan aina ole tuuri messissä.

    Ehkä on itelläkin FI-paperien hankinta edessä...

    VastaaPoista
  4. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  5. "En ole itse vielä lentäjä, mutta tiedän jo nyt mistä saan töitä"

    Hyvä on olla positiivinen ja uskoa itseensä, koska ilman sitä on todellakin hukassa, mutta ettei tässä nyt sorruttaisi hieman ylioptimismin puolelle?

    Ei se aina niin helppoa ole ja vaikka olisi mitkä suunnitelmat niin kaikki voi kaatua ja muuttua silmänräpäyksessä tällä alalla. En myöskään usko, että ihan kaikki on itsestä kiinni. Suuri osa on kiinni myös vallitsevasta maailmantilanteesta. Ollaan eletty aikoja jolloin on saattanut olla varma, että kurssin läpäisy tarkoittaa käytännössä varmaa työllistymistä.

    Tätä blogia pidempään seuranneena en epäile, etteikö Henri olisi yrittänyt tosissaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mutta kuinka voi olla mahdollista, että mitä todennäköisemmin Henrin jälkeenki on palkattu lentäjiä töihin. Mistä tämä sitten kertoo? Itselläni tuttava valmistuu juuri SIO:lta ja lähtee nyt töihin aasiaan, lentämään halpalentoyhtiötä. Tiger airways. Kertokaa toki tähän sitten vastaus. Se on myös itsestään kiinni. "Human Factors"
      Tämän tarkoitus on motivoida.

      Poista
    2. Tottakai se on mahdollista ja kukin voi miettiä mistä se saattaa kertoa. Vuoden 2009 jälkeen on aivan varmasti palkattu koulusta valmistuneita kokemattomia lentäjiä ympäri Eurooppaa.

      Kuitenkin, valmistuneet ovat kaikki erilaisessa asemassa liittyen työllistymiseen. Tähän asemaan vaikuttavat esim. lahjakkuus, arvosanat, muut meriitit, soveltuvuus lentäjäksi, oma motivaatio, valmiudet uhrautua ensimmäisen työpaikan saamiseksi yms... Suuressa osassa on varmasti myös taito kirjoittaa hakemuksia, cv:itä yms. Karu totuus on vain se, että kaikille halukkaille ei koskaan löydy lentotyötä.

      Poista
    3. Listaan voi lisätä sen kaikkein tärkeimmän tekijän: ajoitus. Valmistut, haet töihin, pääset haastatteluihin, sua ei valita, koska hakijoita oli 50 ja paikkoja 2. 6kk myöhemmin aukeaa uusi työmahdollisuus. Haet taas, tällä kertaa sua ei valita edes haastatteluihin koska sillä välin on valmistunut 50 uutta CPL-lentäjää ja työnantaja ottaa vaan omasta mielestään "tuoreimmat" hakijat huomioon. Tällä kertaa kaikki haastatteluihin valitut pääsevät töihin. Itseltäsi meni tilaisuus sivu suun pelkästään siitä syystä että oli huono tuuri ja ajoitus väärä. Näin se oikeassa elämässä menee. Lentäjänä on vaikea erottua "parempana" kuin muut hakijat.

      Poista
  6. http://www.flyafricaworld.com/recruitment/pilotfo.htm

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin.. onhan noita paikkoja jonne voi hakemuksensa lähettää, mutta valitettavasti se ei automaattisesti tarkoita sitä että saisi työpaikan. Tuollakin kun suositaan pilotteja, joilla on ATPL, 2000 tuntia, josta 500 tuntia jetillä ja Embraer-tyyppikelpuutus niin voipi olla, että koulusta valmistunut CPL & 200h -pilotti menee sinne hakemuspinon pohjalle.

      Häviäjä-asenteella ei koskaan työllisty. Se, että jokin on vaikeaa ei tietenkään tarkoita, ettei voisi yrittää parhaansa, mutta edelleen liiallinen optimistisuus ja itsevarmuus voivat myös kostautua.

      Poista
  7. Nikolla taitaa olla nyt vähän liian kirkkaat optiikat silmillä tulevaisuuden suhteen. Nykyisessä markkinatilanteessa vastavalmistuneen mahdollisuudet saada työpaikka ilman suhteita tai rahaa taitaa olla pyöreät nolla muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Itse olen käynyt kouluni ulkomailla ja 95% työllistyneistä kurssikavereistani ovat saaneet sen ensimmäisen duunin joko maksalla tyypit ja line trainingin tai sitten sattunut tuntemaan oikeita ihmisiä organisaation sisällä.

    Suhtautuisin hieman varauksella kaverisi puheisiin Tiger Airwaysista, sillä nopealla googlauksella minimit on edelleen sen +1500h ja 320 tyypit. En sitten tiedä onko SIO:lla jotain kytkyjä kyseiseen yhtiöön, mutta onnea ystävällesi joka tapauksessa jos on paikan saanut. Alalla liikkuu paljon huhuja ja koulut rummuttavat ikuisella lentäjäpulalla mikä lähinnä näkyy kokeneiden kippareiden vähyytenä. Euroopassa hyvä jos edes sinä. Aasiassa saattaa paikoin olla puutetta försteistäkin, mutta usein maiden omat ilmailumääräykset torppaavat länsimaisten palkkaamisen sinne. Arviot työttömien lentäjien määrästä euroopassa vaihtelevat lähteestä riippuen paljonkin, mutta luultavasti puhutaan yli kymmenestä tuhannesta ja talouskriisi on kaikkea muuta kuin ohi.

    VastaaPoista
  8. Hienoa että tämä herättää keskustelua! Teitä on monia ohjaamoon. Itselläni on ideoita vielä kuinka paljon. Kannattaa myöskin miettiä laatikon ulkopuolelta, että mitä kautta sinne voisi päästä. Reitti ei välttämättä ole suora. Tekisitkö esim yhtiössä aikaisemmin muuta hommaa? Ajatelkaa ja olkaa luovia!? Tässä vielä tälläinen : http://www.buffaloairways.com/index.php?page=careers

    VastaaPoista
  9. Buffaloairways vaikutta ihan asialliselta tosin että Canadan CPL myönnetään hippasen eri kriteereillä kuin JAR/EASA CPL, joten ei ole asiaa JAR / EASA pahvilla hakemaan ko. pestejä ellei ei halua lyödä lisää taaloja pöytään ja muuttaa oman pahvinsa monen kuvion jälkeen Canadan CPL pahviksi. Ja jos hakee vain töitä niin taitaa mennä Finska pojan hakemus pinon alle tai silppuriin...valitettavaa mutta totta.

    VastaaPoista
  10. Tässä tämmöistä näkökulmaa asiaan: http://maunpilot.blogspot.fi/?m=1 kannattaa lukea, mielenkiintoisia tekstejä lähinnä töihin liittyvää. Jostain aloitettava.

    VastaaPoista
  11. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  12. Vaihdoin nickiä sen verran ettei mene edellisen kaiman kanssa viestit sekaisin.

    Anyways, noista Afrikan hommista sen verran huhua ja kuulopuheita, että sinne lienee turha lähetellä hakemuksia, (nimimerkillä kokemusta on) sillä työpaikan saanti tapahtuu enemmänkin ovia koputtelemalla, tutustumalla ihmisiin, suhteilla jne. Monet lähtevät siis reppu selässä paikan päälle ja koittavat siellä saada jalkansa oven väliin. Edellinen siis ihan mutua ja kuulopuheita, mutta ainakaan itselläni ei ole tullut kertaakaan minkäänlaista vastausta tuolta.

    Jostain on aloitettava, eikä tarkoitus ole maalailla sen enempää tummia pilviä taivaalle alan suhteen, mutta tietyt realiteetit on hyvä tiedostaa, ennen kuin alkaa hankkimaan sitä sinistä kirjaa. Tai minkä värinen se nyt ikinä sitten onkaan missäkin maassa.

    Fakta on, että lentokoulutus on useimmissa tapauksissa bisnestä ja tuskin yksikään koulu suoraan kertoo, että nyt on huono aika kouluttautua tai, että työtilanne on todella, todella huono. Nettisivuilla mainostetaan työpaikan saaneiden haastatteluja, mutta kukaan ei mainitse kuinka suuri osa valmistuneista jäi ilman työpaikkaa. Samoin lentokonevalmistajat julkaisevat aika ajoin omia ennusteitaan alan kasvunäkymistä ja lentäjätarpeesta mikä on omiaan ruokkimaan alalle haluavien mahdollisesti epärealistisia odotuksia. Luonnollisesti lentäjien ylitarjonta on myöskin heidän etujensa mukaista.

    Offtopicina sen verran, että tätäkin keskustelua olisi luultavasti parempi käydä vaikka eräällä kotimaisella ilmailufoorumilla. Anonymiteetin puute vain jättänee pois kaiken vähänkään terävämmän kritiikin alan epäkohdista.

    VastaaPoista
  13. Missä jallu..eikun Henri luuraa?? ;)
    Oletko käynyt kurvailemassa ja pitämässä taitoja yllä??

    VastaaPoista