keskiviikko 10. heinäkuuta 2013

10.7.2013

Noniin, josko nyt toimisi tämäkin. En ole saanut kirjoitettua tänne mitään moneen viikkoon, jotain ihme herjaa heittäny kokoajan.

Haettu on taas jälleen pariin firmaan maailmalle ja taas on peukut pystyssä. Päälle alkaa puskea myös MEP/IR:n uusinta, tuloo vaan aikas tyyriiksi ton EASA-uudistuksen takia sekä myös sen seikan, että MEP on mulla menny vanhaks. ME toki löytyy niinku pitääkin mutta taas näyttää siltä, että vuotuinen syksyn konkurssi kutsuu medikaalikäynti mukaanlukien.

Lentäminen on melko vähälle jäänyt johtuen useasta seikasta, mutta koitetaan taas tässä kuussa sekä elokuussa josko noita ilmailun reppureissaajia pääsis taas kuljettamaan.

Odottelen terveisiä myös muutamasta aiemmasta hausta, tuttuahan tämä on :)


31 kommenttia:

  1. Jet2 näyttää etsivän B737 Non type rated FO:oita! Sinne vaan hakemaan jollet ole vielä hakenut! https://krb-sjobs.brassring.com/TGWebHost/searchresults.aspx?PartnerId=30013&SiteId=5476&Function=LinkQuery&LinkId=68

    Tsemppiä!

    PS. Onnaisko sun tehä tähän blogiin semmonen, että vois anonyyminä kirjoittaa? Nyttenkin oli tunnukset hukassa, niin ei ole aina pystynyt kirjoittaa.

    VastaaPoista
  2. Heti kun keksin mistä se tehdään :)

    VastaaPoista
  3. Nii ja kiitos tosta! Pitänee yrittää mut muistelen, että Jet2:lle on jääny hakematta aiemmin sen takia, että ICAO LP EN vaatimus on 6 :P

    VastaaPoista
  4. Oisko aika jonkinlaisen välitilinpäätöksen? Kuitenkin nelisen vuotta nyt etsinyt työtä. Mites ne lennonopettajan pahvit? Tai susiair? Afrikka?

    VastaaPoista
  5. Eikös tuo Lion Air Indonesiassa juuri tilannut 230+ Airbussia tms. Kyllä lentotyötä on Aasiassa muutenkin yllin kyllin. En ymmärrä , että Suomessa tunnutaan vaan vahtaavan kotimaan töitä. Lentäminen on kansainvälistä ja jos se on intohimo niin ulkomaille vaan. Että tätä mieltä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Indonesiassa on ulkolaisen mahdollista palkatutua lentoyhtiöön vain jos kokemusta konetyypillä on yli 250 tuntia. Tämä on ilmailuviranomaisen asettama vaatimus ja koskee isompia koneita, olisko ollut sellaisia joissa on yli 19 paikkaa. Eli jotakin Caravania, twini Cessnaa tai Skyvania sinne on edeleen mahdollista lähteä lentämään. T. JK

      Poista
  6. En tiedä millainen taloudellinen tilanne on blogin sankarilla, mutta veikkaan että ainakin aasiaan lähdön tekee mahdottomaksi niskassa roikkuva laina.

    Korjatkaa, jos olen väärässä.

    Olisi kiva kuulla blogin heron kuulumisia useamminkin. Toivottavasti kohta tärppää. Tsemppiä ja jaksamista!

    VastaaPoista
  7. Jyri Virmalainen, lue tämä:
    http://www.pilotcareercentre.com/Message-From-the-PCC-Team/4973/Low+Time+Pilots+-+Understanding+the+Global+Pilot+Shortage

    VastaaPoista
  8. Kannattaa huomioida aina kuka kirjoittaa Pilottien työllistymisestä ja mitä kirjoittaa. Mielestäni on lentokonevalmistajien ja lentoyhtiöiden intressi on pitää huoli siitä, että piloteista ei koskaa tule pulaa. Lentokoulutusorganisaatioiden intressi on saada asiakkaita. Ammattiliittojen agendalla on ensisijaisesti jo työelämässä olevien lentäjien etujen ajaminen ja suojeleminen.
    Eli sopivat medialukulasit päälle kun lukee näitä juttuja. Lentokoulutuksessa liikkuu tunteiden lisäksi isot rahat ja esim. edellisen postaajan linkkaama pilotcareercentrellä on omat intressinsä.

    Lainaus artikkelin lopusta:
    "If you need help with designing professional application documents (Resumes/CVs, Cover Letters) or if you need help with an upcoming Interview, let us know. We have over 15 years experience helping pilots across the globe achieve their dreams."

    Palvelu tuskin veloituksetta...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Linkin laittaneena en täysin ymmärrä kommenttisi ydintä. Epäiletkö, että PCC on kirjoittanut jokseenkin epäluotettavan ja harhaanjohtavan arvion kokemattomien pilottien työllistymismahdollisuuksista pönkittääkseen CV-kauppaansa? Minusta tuo PCC:n arvio on perusteltu ja omasta rajoitetusta näkökulmastani myös paikkansapitävä.

      Poista
    2. Eiköhän tässä haettu takaa sitä, että voidaan miettiä kuinka lentokoulut ja niihin yhteyksissä olevat tahot hehkuttavat ainaisen lentäjäpulan olevan aivan nurkan takana. Olisi huonoa bisnestä lentokouluilta sanoa suoraan, että ei pojat meidän koulusta töihin tällä hetkellä pääse. Totta kai pitää olla positiivinen oman tulevaisuutensa suhteen, mutta pilot career centerin ohje lentotyön etsimisestä lähistöltä ei päde. Juuri tällä hetkellä Suomessa ei ole lentotyötä kokemattomalle - ainakaan sellaista, jolla mittavaa lainaa voisi oikeuttaa ja maksaa takaisin.

      Poista
    3. En usko, että artikkelin ideana olisi markkinoida Pilot career centerin CV-bisnestä. Halusin nostaa esille ajatustani ilmailualan eri toimijoiden intresseistä ja että niitä saattaa joskus olla haudattu erilaisten artikkeleiden rivien väliin.

      Lääkäriliitto Suomessa vastustaa lääkäriopintojen aloituspaikkojen lisäystä luonnollisesti siksi, että alalle ei syntyisi lekureiden ylitarjontaa. Kun tarjonta ei kohtaa kysyntää eduista ja palkoista ei lääkäreiden tarvitse olla huolissaan.

      Ehkä haen kaukaa ja huonolla esimerkillä. PCC:n artikkelia uudelleenlukiessani ajattelen, että tekstin sanoma on suunnattu ei amerikkalaisille piloteille. Sanoma on, että pysykää pois USA:n työmarkkinoilta, jotta siellä mahdollisesti orastava pula lentäjistä ei helpottaisi.

      PCC:n artikkelissa on joitakin paikkaansapitäviä elementtejä, mutta en allekirjoita artikkelin neuvoa pysyä kotimarkkinoilla. Jos näinä aikoina saa leivän lentämisestä kandee se ottaa sieltä mistä saa.

      Poista
  9. Yksi asia on tietysti juosta uutisten perässä ja lukea lentokonevalmistajien ennusteista sekä muiden yhtiöiden intresseistä, mutta en usko että yksikään lentäjän ammattia harkitseva tekee päätöksensä pelkästään noiden seikkojen perusteella. Vaikuttavimmat tekijät on varmasti haaveet, henkilökohtainen valmius alalle sekä taloudellinen tilanne. Ihminen jolla on halua alalle ei yksinkertaisesti jää odottamaan sitä varsinaista lentäjäpulaa kun elämä on kovaa vauhtia käynnissä. Pitäisikö pitää välivuosi tai kouluttautua vaikkapa lentoteknisestä inssiksi sillä aikaa kun talous näyttää elonmerkkejä? Itse en usko, että kukaan haluaa tuhlata omaa aikaansa semmoiseen, varsinkin jos alkaa olla ikää neljännes vuosisata.

    Eri asia on sitten työllistyminen, johon et voi vaikuttaa muuta kuin hakemalla. Vaikka aasiassa onkin kasvua niin tällä hetkellä paikat ovat auki melkeinpä ainoastaan kapteeneille koska kasvava laivasto ei voi lentää ilman niitä. Periksiä ne saa vaikka millä mitalla. Turha spekulointi on turhaa vaan pitää katsoa faktoja maailman taloustilanteesta ja tulevaisuuden kehityksestä. Töitä kyllä tulee olemaan Henrille ja kaikille muillekin valmistuneille. Ei välttämättä tänään mutta ehkä huomenna.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Otappa siinä sitten 120ke lainaa ilman sitä insinöörin (tai minkään muun alan) koulutusta. Sitten kun realiteetit lyö silmille valmistumisen jälkeen, niin ei ole enää mahdollisuutta kouluttautua toiseen ammattiin, kun lainaa on pakko lyhentää ja korkoja maksaa. Siinä se elämä vasta valuukin hukkaan taksia ajaessa tai muuta pakkopullaa tehdessä, kun mihinkään muuhun ei enää ole pankki niskassa mahdollisuuksia. Saahan sitä unelmien perässä juosta, mutta selusta kannattaa aina turvata eikä luottaa niihin Patrian rekrytilaisuuksien mainospuheisiin. Veikkaisin, että vähemmistö kolmen viimeisen vuoden aikana Suomessa f(ATPL):n hankkineista tulee koskaan työllistymään lentäjän töihin, kun uusia valmistuu koko ajan liukuhihnalta.

      Poista
    2. Taitaa Salpiksella olla ATPL 55k€, että imoh oma moka, jos ottaa 120k€ lainan...

      Poista
    3. Nollakoulutuksesta perämieskelpoiseksi maksaa Salpiksella ja Patrialla sen vajaa 110ke. Lisäksi päälle tulee tietääkseni kaikki viranomaismaksut ja uskoisin monen ottavan lainaa myös elämiseen koulutusaikana.

      Poista
  10. Missä Jallu..eikun Henri luuraa? 4kk. hiljaiseloa...onko tälle vuotta medikaalit ja ME/IR uusittu? Itsellä juuri ko.tarkastukset takana ja lompakko vaihteeksi tyhjä. Noh, sehän on todellinen ansiolentäjä joka lentää kaikki ansionsa ;)

    VastaaPoista
  11. Olisiko vuodenvaihteen kunniaksi pieni tilannepäivitys paikallaan, vaikkei välttämättä sinänsä muutosta olisi tullutkaan merkittävästi? Kiinnostaisi myös millainen on sotasuunnitelmasi kun 300 muutakin puskee takaa päin samassa tilanteessa pelkästään Suomessa, miettimättäkään mikä tilanne Euroopassa on.

    Tsemppiä joka tapauksessa!

    VastaaPoista
  12. Tsemppiä työnhakuun, jos ulkomaille raaskitte lähteä niin töitä taatusti löytyy! :) unelmia kuuluu tavoitella hinnalla millä hyvänsä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen hakenut noin viidestäkymmenestä yrityksestä lentotöitä vuoden sisällä niin Suomesta kuin ulkomailtakin eikä ole vielä edes kutsua haastatteluun tullut. Mistä ulkomailta löytyy töitä alle 500 tuntia lentäneelle?

      Poista
  13. Ei, unelmia ei kuulu toteuttaa HINNALLA MILLÄ HYVÄNSÄ. Niihin on tietenkin hyvä pyrkiä jotta elämä säilyy mielekkäänä. Unelmat ovat kivoja. Vastaako todellisuus unelmasta alkuperäistä mielikuvaa aiheesta?

    Lentämisen glooriaan liitetään iso tilipussi. Pelkän rahan vuoksi ei kannata alalle pyrkiä. Lentämisen glooriakin rapistuu nopsaan, kun lainaa ottaneen palkat matelee maissa ja työssäkäyvälle tekee tiukkaa pärjätä taloudellisesti - jos töihin pääsee. Aloittavien palkat ei Suomessa tai muuallakaan isoja ole. Tämän lisäksi suomalaisetkin yhtiöt maksattavat tyyppikurssinsa nykyisin uudella pilottikandidaatilla. http://m.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288635808562.html

    Siinä glooria on kaukana, kun koulutukseen/työhön satsaamallakaan ei meinaa rikastua ja köyhyys jatkuu työssäkävijänäkin. Miltä tuntuu pohtia, miksi "nuo laukkuja heittelevät setät" tienaa paljon enemmän kuin me lentäjät täällä ohjaamossa? Noh, onneksi meillä sentään on hienommat vaatteet, kuin noilla tuolla edessä. (Paitsi yhdellä jäänpoistajalla oli tosi hieno pääkallohuivi naamansuojana)

    Kannattaa katsoa liikennelentäjä -lehdestä sivulta 46 eteenpäin artikkeli ulkomailla työskennelleestä suomalaisesta liikennelentäjästä - kovaa hommaa sekin. http://issuu.com/liikennelentaja/docs/ll_lehti_2013_5_nettiin2

    Kyllä, itse käsin lentäminen on onneksi kivaa. Konetta on kiva sorvata kohti kauniina loistavaa lähestymisvalojärjestelmää yöaikaan. On kiva kävellä hieno uniformu päällä lentoemäntien kanssa asemilla ja ihmetellä pilvenhattaroita auringonnousussa ja -laskussa.

    Tsemiä kuitenkin kaikille unelmiaan kohti kiihdttäville lentäjänaluille. Toivon vilpittömästi, että jokainen kouluttautunut saisi oman alansa töitä.

    VastaaPoista
  14. Mitäs tänne kuuluu nykyään, liehutellaanko valkoista lippua tai onko pyyhe kehässä? Mieluusti kuulisi jotain positiivisia uutisia, toivottavasti hiljaisuus johtuisi työkiireistä ehkä jopa ilmailun parissa? Blogia ja sinnikkyyttä on ollut mukava lukea ja toivon kaikkea hyvää unelman rakentamisessa! Toivottavasti jaksat myös päivittää jossain vaiheessa blogia, koska uskoisin että kiinnostuneita riittää.

    VastaaPoista
  15. Hei kaikille, jokin bitti on edelleen poikittain enkä pääse tekemään blogin kanssa mitään. Kukaan ei myöskään sivustolta vastaa avunpyyntöihini, joten päivitetään tähän: Pyyhettä ei ole heitety kehään, kelppareiden uusinta on vaiheessa ja työpaikka on vaihtunut Helsinki-Malmille.

    Työnäkymät ovat parantuneet aika lailla viimeisimmästä päivityksestä, valoa on näkyvissä tunnelin päässä. Peliliikkeitä on suunniteltu jo hetken aikaa, yhtenä mainittakoon omakustanne-tyyppikurssi koneeseen X.

    Teen parhaani jotta pääsisin käsiksi blogiini ja voisin jatkaa sen päivittämistä. Olen suunnattoman pahoillani mutta tämä ei ole minun käsissäni vielä.

    Terveisin: Henri Karlsson

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onnittelut kun tilanne on parantunut :-)

      -Emppu

      Poista
  16. Erikoista ja harmillista tällainen ongelma. Hienoa kyllä kuulla positiivisia uutisia! Innolla odotetaan seuraavaa päivitystä.

    VastaaPoista
  17. Miten bittien kanssa sujuu? Olisi hienoa kuulla uusimmat kuulumiset!

    VastaaPoista
  18. Auttoiko omakustanteinen tyyppikurssi?

    VastaaPoista
  19. Mikä tilanne sinulla on tällä hetkellä? Olisi mukava kuulla tilannepäivitystä! :)

    VastaaPoista
  20. Henri! Kertoisitko kuulumiset...

    VastaaPoista
  21. Heippa,
    Blogiasi kouluajalta ja työnhausta on ollut mahtava lukea ja olisi kiva kuulla tämän hetken työkuulumiset :)
    Terv. Lentäjän urasta haaveileva

    VastaaPoista
  22. Hei!


    Minun nimeni on Aino ja olen freelancer Promo logic:lla, netti media toimistolla. Olisimme kiinnostuneita lisäämään 2-3 lausetta ja linkin teidän sivullenne sovittuun hintaan vuodeksi.

    Olkaa hyvä ja ilmoittakaa jos tämä kuullostaa kiinnostavalta ja annan lisätietoja. Jos omistatte myös muita sivuja, olkaa hyvä ja liittäkää niiden URL osoitteet jotta voin käydä myös ne läpi mahdollista sopimusta varten.

    Kiitos ja pikaisiin kuulemiin!

    Ystävällisin terveisin

    Aino Nurminen
    nurmien.aino@gmail.com

    VastaaPoista